مقدمه و اهداف: سـندرم داون اختلال ژنتیکی اسـت که میتواند در اکثر موارد همراه با اختلال هایی همچون شـناختی،
رشـدي و زبانی باشـد. یکی از اختلال هاي تاثیرگذار در روند رشـد و زندگی اجتماعی افراد مبتلا به سـندرم داون در سـطح
گفتمان روایی نمود پیدا میکند. گفتمان روایی یکی از مهارتهایی اسـت که نقش بسـیار مهمی در تعاملهاي روزمره و
حتی پیشـرفت تحصـیلی و شـغلی افراد دارد. از آنجاییکه این سـطح از مهارت مسـتلزم فراخواندن و بهکارگیري همزمان
مهارتهاي شناختی و زبانی است، درك و تولید آن میتواند براي افراد مبتلا به سندرم داون چالشبرانگیز باشد؛ بنابراین
هدف پژوهش حاضـر، بررسـی درك و تولید گفتمان روایی دانشآموزان آموزشپذیر فارسـیزبان سـندرم داون بر اسـاس
الگوي دستور زبان است.
م واد و روش ها : در پژوهش حاضـر، بررسـی بازنمایی دسـتور زبان داسـتان در سـطح گفتمان روایی دانش آموزان سـندرم داون
آموزش پذیر فارسـی زبان بر اسـاس الگوي دسـتور زبان داسـتان مطرح شـده توسـط گلدمن و وارن هاگن انجام شـد. به این منظور،
20 دانش آموز سـندرم داون آموزش پذیر ( 10 دختر و 10 پسـر) با سـن تقویمی 10 تا 24 سـال (سـن عقلی 10 تا 12 سـال) و
گروه کنترل شـامل 20 دانش آموز عادي ( 10 دختر و 10 پسـر) با سـن تقویمی 10 تا 12 سـال در آزمون درك و تولید گفتمان
روایی بر اسـاس دسـتور زبان داسـتان شـرکت داشـتند. داده هاي گردآوري شـده ابتدا بررسـی و توصـیف شـد. سـپس، با اسـتفاده از
نرم افزار SPSS نسخه 22 و با به کارگیري آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها : یافته ها نشــان داد تفاوت معناداري در درك و تولید دســتور زبان داســتان توســط دانش آموزان عادي و دانش آموزان
سـندرم داون آموزش پذیر وجود داشـت. به طوري که عملکرد دانش آموزان سـندرم داون آموزش پذیر در درك و تولید گز ا ره هاي
دســتور زبان داســتان به طور معناداري ( 05 /0