هدف: با توجه به تغییرات گسترده در جهان، امروزه کار و فعالیت شکل تازهاي به خود گرفته است و به سوي
خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش سرمایۀ
خودکارآفرینانه بر تعهد شغلی و تابآوري شغلی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه حضرت معصومه(س)
بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود که با توجه به هدف
پژوهش، از بین 700 دانشجوي مقطع کارشناسی، 30 نفر به روش نمونهگیري در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در
گروه آزمایش و کنترل(هر کدام با 15 عضو) قرار داده شدند. اعضا در هر گروه قبل و بعد از مداخله به وسیلۀ مقیاس
تعهد شغلی(بلاو، 1985 (و مقیاس تابآوري شغلی(استرابی، 2010 (سنجش شدند. درگروه آزمایش به مدت هشت
جلسه آموزش سرمایۀ خودکارآفرینانه اجرا شد، اما گروه کنترل مداخلهاي دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل
کواریانس نشان داد تفاوت معناداري بین میانگینهاي دو گروه آزمایش و کنترل در مرحلۀ پسآزمون در دو متغیر
تعهد شغلی و تابآوري شغلی وجود داشت(005/0