مقدمه و اهداف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان سرزندگی تحصیلی
دانشآموزان و عملکرد خانواده مادران فرزندان داراي آسیبهاي جسمی-حرکتی بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضـر از نوع شـبهآزمایشـی با طرح پیشآزمون پسآزمون بود. بدینمنظور 30 نفر از کودکان مبتلا
به ناتوانیهاي جسـمی-حرکتی و مادران آنها به روش نمونهگیري غیرتصـادفی هدفمند انتخاب و بهصـورت تصـادفی به دو
گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسـیم شـدند. هر دو گروه فرم مشـخصـات فردي، پرسـشـنامه عملکرد خانواده و سـرزندگی
تحصــیلی را تکمیل کردند و افراد گروه آزمایش در 10 جلســه دوســاعته تحت درمان آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار
گرفتند. در نهایت اطلاعات جمعآوري شده با استفاده از روش آماري تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتههاي بهدسـتآمده در ارتباط با اثربخشـی مداخله بر سـطح عملکرد خانواده و سـرزندگی تحصـیلی نشـان داد در
گروه آزمایش تفاوت بین پیشآزمون با پسآزمون و پیشآزمون با پیگیري معنادار است ( 05.0