چکیده
، یکی ازاختلال هاي روانشـناختی و روانپزشـکی اسـت که در کودکی 1 مقدمه و اهداف: اختلال بیشفعالی و کمبود توجه
ظاهر میشـود. این اختلال بهعنوان شـایعترین اختلال هاي عصـبی–رفتاري در دوره کودکی شـناخته شـده اسـت که بخش
بزرگی از جمعیت کودکان جهان را مبتلا کرده اســت. این اختلال غالبا به عملکرد فرد در بســیاري از زمینهها همچون
تحصــیل، توجه و تمرکز، ارتباطات اجتماعی و حوزههاي شــناختی از جمله کارکردهاي اجرایی صــدمه میزند. هدف از
مطالعه حاضـر، بررسـی اثر توانبخشـی شـناختی بر کارکردهاي اجرایی (بازداري پاسـخ و برنامهریزي) کودکان داراي اختلال
نقص توجه و بیشفعالی میباشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضـر از نوع شـبهآزمایشـی با طرح کارآزمایی بالینی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده
اســـت. 30 کودك داراي اختلال نقص توجـه و بیشفعـالی 7-9 ســـال کـه در ســـال 98-1397 بـه کلینیـک مشـــاوره
آمورشوپرورش ناحیه 1 شـیراز، مراجعه داشـتند، با اسـتفاده از آزمون تشـخیصـی 4-CSI تشـخیصگذاري شـده و با
اسـتفاده از آزمون هوش ریون یکسـانسـازي شـدند و بهصـورت نمونهگیري هدفمند انتخاب و بهطور تصـادفی به دو گروه
آزمایش و کنترل تقســیم شــدند. گروه آزمایش، در ده جلســه یکســاعته بهصــورت هر هفته دو جلســه، تحت مداخله
برنامههاي توانبخشــی قرار گرفتند. در پژوهش حاضــر، متغیر بازداري پاســخ با اســتفاده از آزمون اســتروپ و متغیر
برنامهریزي با آزمون بریف انجام شد.
یـافتـههـا: کـارکردهـاي اجرایی (بـازداري پـاســـخ) در پیشآزمون و پسآزمون در کودکـان داراي اختلال نقص توجـه و
بیشفعـالی تفـاوت معنـادار وجود دارد. کـارکردهـاي اجرایی (برنـامـهریزي) در پیشآزمون و پسآزمون تفـاوت معنـاداري
( 001/0