name :
*
last name :
*
email :
*
*
mobile phone number :
telephone number :
address :
message :
*
CAPTCHA :
*
*
sending
rejection
جهت پیگیری مشکلات درخواست ها، امانت دیجیتال و کاربری کتابخانه دیجیتال
روی آیکون گفتگوی آنلاین در صفحه اصلی وبسایت کلیک کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود
نشانی: مشهد، حرم مطهر، کتابخانه مرکزی
صندوق پستی: 177-91735
دورنگار: 32220845 - 051
تماس با واحد فنی و پشتیبانی نرم افزار:32243287 - 051 ساعت پاسخگویی : 7.30 الی 12:30
پست الکترونیک: digital@library.razavi.ir
از :
{0}
email :
{1}
mobile phone number :
{2}
telephone number :
{3}
Aaddress :
{4}
text :
{5}
کاربرگرامی
در حال حاضر امکان پاسخگویی آنلاین به شما وجود ندارد
خواهشمند است پیامهای خود را از طریق فرم
ارتباط با ما
و یا در صورتی که پرسش تخصصی داشتید از طریق فرم
پرسش از کتابدار
مطرح نمائید
باتشکر
body,td,th { font-family: Tahoma; } از طریق وب سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، دسترسی به اطلاعات کتابشناختی کلیه منابع برای تمامی کاربران (عضو و غیرعضو) میسر می باشد. به علاوه امکان مطالعه و تورق تعداد قابل توجهی از منابع وجود دارد. در عین حال چنانچه مایل به دریافت فایل باشید، پس از ثبت نام از طریق خدمات تحویل مدرک که از ابتدای وقت اداری شنبه 7:30 تا پایان وقت اداری چهارشنبه 12:30 فعال است، می توانید طبق تقسیم بندی ذیل، منبع مورد نظر خود را درخواست نمایند. * سیاست واگذاری منابع با توجه به قانون حق مولف و قوانین داخلی سازمان تعیین گردیده است. منبع اطلاعاتی تعداد صفحات قابل ارائه تعرفه قابل پرداخت نسخه های چاپی 20 صفحه 350 ریال (یک صفحه) کتابهای لاتین با نظر کارشناس (متغیر) 350 ریال (یک صفحه) کتابهای زبان عربی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) کتابهای چاپی قبل از سال1320شمسی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) کتب چاپ سنگی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) کتب خطی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) پایان نامه 20 صفحه اول 1500 ریال (یک صفحه) عکس نسخه نمایشی با نظر کارشناس (متغیر) سند تمام صفحات با نظر کارشناس (متغیر)
در صورتیکه عضو سایت هستید برای ثبت پرسش ضروری است ابتدا وارد سیستم شوید .در غیر اینصورت لطفا ابتدا فرم ثبت نام در سایت را تکمیل و سپس اقدام به ثبت پرسش نمائید.
لطفا منتظر بمانید ...
Home
Contact Us
FAQ
advanced search
entry
registration
کتابخانه دیجیتـــــــال آستان قدس رضوی
D
igital
L
ibrary of
A
stan-e
Q
uds-e
R
azavi
Search By
all cases
Title
writer
subject
explanations
درخواست امانت دیجیتال
درخواست مقاله
فروشگاه انلاین
Organizational Sharing
Digital Source Grant
Resource Download
guide
the average of the points:
your point :
points numbers :
0
Title:
بصائر (ـ في تحقيق الوجوه و النظائر)
the statue of electronic publish :
مشهد:سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی, 1390
the creators :
نيشابوري, محمدبن محمود, قرن ۶ ق.-
(writer )
رومي رازيمحمدبن عين الوله, ., -قرن۷ق.
(translator )
subject :
تفسير
,
قرآن
,
تـفـسـيــر
,
ايمان
,
اختيار
,
سوره قلم
,
سوره
,
سوره بقره
,
مصحف
,
سوره مريم
,
تفاسير اهل سنت -- قرن ۶ ق.
,
سوره نساء
,
سوره انعام
,
سوره اعراف
,
سوره انفال
,
سوره توبه
,
سوره هود
,
سوره رعد
,
سوره کهف
,
سوره حج
,
سوره فرقان
,
سوره نمل
,
سوره روم
,
سوره لقمان
,
سوره مومن
,
سوره دخان
,
سوره فتح
,
سوره الرحمن
,
سوره صف
,
سوره جمعه
,
سوره قدر
,
سوره حمد
,
سوره سبا
,
سوره انسان
,
حکمت در نسخ
,
ناسخ
,
ناسخ و منسوخ
,
فرقان
,
سوره آل عمران
,
سوره مائده
,
سوره يونس
,
سوره يوسف
,
سوره ابراهيم
,
نسخ
,
منسوخات قرآن
,
آيت
,
اسماء القرآن
,
ترتيب نزول سور القرآن
,
معرفة في نزول القرآن
language :
Farsi
the relevant digital sources :
خرید (444000)
registration number :
۱۲۱۴
type :
image
base :
فروشگاه خطی کامل
note :
وضعيت تاليف: تاريخ تاليف: سال ۵۷۷- قرن ۶ هجري قمري
وضعيت کتابت: محل کتابت: ساوه -- تاريخ کتابت: سال ۶۱۰- قرن ۷ هجري قمري وضعيت تاليف: تاريخ تاليف: سال ۵۷۷- قرن ۶ هجري قمري
وضعيت کتابت: محل کتابت: ساوه -- تاريخ کتابت: سال ۶۱۰- قرن ۷ هجري قمري
abstract :
يكى از نسخ قديمى و مهم فارسى كه بسيار كمياب است همين تفسير «البصائر فى وجوه و النظائر» مىباشد و «اهميّت آن از لحاظ تطور زبان و نثر فارسى محتاج به شرح نيست زيرا كتابى كه در قرن ششم هجرى به زبان فارسى پاك خراسان نوشته شده باشد براى دوستداران زبان و ادب فارسى ارزش بسيار دارد... اين كتاب در فنّ خود بسيار ممتاز و در زبان فارسى كتابى بدين خوبى و جامعيّت در باب خود تأليف نشده است. از لحاظ موضوع و علوم قرآنى نيز بصائر، كتاب پر ارزش و نفيسى است به خصوص كه شيوه تأليف و تدوين آن با ساير تفسيرها فرق دارد ... در اين كتاب مؤلف تحت عنوان بصيره يا بصيرة اداى منظور كرده و كتاب را بر حسب موضوع به فصولى تقسيم كرده است. سه فصل اوّل كتاب را از روى نسخه آستانه به درستى نمىتوان مشخص كرد زيرا اين نسخه به قرارى كه استاد فيّاض متذكّر شدهاند، ناقص است و فقط يك نصف اوّل كتاب است آن هم ناقص از اوّل و اواسط آن متفرقه اوراقى افتاده و اين قسمت بدون جهت در دو جلد تجليد و گويا بعضى اوراق مقدم و مؤخر شده... و احتمال مىرود آنچه پيش از فصل چهارم (الفصل الرابع) آمده قسمتى از فصل سوم باشد. در ورق اوّل بعد از چند سطر كه بر اثر مرور زمان محود ناخوانا شده بصيرة فى القراءة و القرآن است كه گويا مربوط به حرف «ق» از آخر كتاب باشد كه در صحافى به اوّل نسخه آمده است. ورق دوم و سوم درباره ناسخ و منسوخ است. مخصوصاً در ورق چهارم فهرستى از «آن سورتها كه درو ناسخ و منسوخ نيست» و سورههايى كه «درو ناسخ و منسوخ جمع است» داده شده است كه از لحاظ علوم قرآنى اهميت زياد دارد. پس از آن در هر بصيرة يا بصيرة يكى از سورههاى قرآن - از حمد (سوره اول -فاتحه) (4ب) تا ارأيت (سوره ماعون 107)(36ب) را شرح داده (هفت سوره آخر را ندارد) و كلياتى درباره وجه تسميه هر سوره و اين كه مكّى است يا مدنى و عدد آيات و كلمات و حروف و ناسخ و منسوخ و فضيلت آن ذكر كرده و با سقطاتى در بعضى قسمتها (به جاى اسم سوره، آغاز آن را نوشته است). ورق 37 كه در صحافى از جاى خود برداشته شده درباره قيامت و يوم البعث است. از ورق 38 تا40 شرح كلماتى كه معرفت آنها «قبل الخوض فى وجوه القرآن» مورد حاجت است، شرح داده شده است و اينها پانزده كلمه است چون: تأويل و تفسير و معنى و تنزيل و وحى و كلام و قول و كتاب و فرقان و قرآن و سوره و آيت و كلمه و مصحف و حرف. فصل چهارم و پنجم كامل است (40ب تا42ب): الفصل الرابع فى ذكر اسماء القرآن،«الفصل الخامس فى ترتيب نزول سور القرآن» فصل ششم در معرفة نزول قرآن است... و در آنجا ورق ديگرى مىآيد كه مربوط به اين فصل نيست (73) و مطالبى تحت عنوان «تلاوم كلمات و حروف»، «فواصل و مقاطع آيات»، «تجانس الفاظ»، «تصريف قصص (يا: تعريف) و احوال»،«تضمين حكم و اسرار»، «مبالغت در اسماء و افعال»، «حسن بيان» و «تمهيد مصالح» به اختصار ذكر شده است . اما در مورد مؤلف اين نسخه: در چاپ نخست فهرست ج1 با اتّكا به قول حاج خليفه آن را از شيخ ظهير الدين ابى جعفر محمد بن محمود النيشابورى دانستهاند كه از رجال دوره بهرامشاه بوده و در سال 577 تأليف آن را به پايان رسانده است و به نام يمين الدوله بهرامشاه آن را بصائر يمينى خوانده است و در مورد نيز شك و ترديد دارند كه چگونه پس از پايان زندگى بهرامشاه كتابى را به نام او كرده اند ؟! آقاى عبدالله مير سليم براى اين كه تاريخ ختم كتاب و فوت بهرامشاه با همديگر منافاتى نداشته باشد مىنويسد:«ظاهراً سال تأليف همان سنه خمس و اربعين و خمسمائة است. بنابراين نظر صاحب كشف الظنون درست نيست كه گويد:«البصائر فى التفسير بالفارسيه للشيخ ظهير الدين ابى جعفر محمد بن محمود النيسابورى الذى فرغ منه سنه سبع و سبعين و خمسمائة و هو كتاب كبير فى مجلّدات» . امّا بنابر آنچه كه در مجلّه آينده مندرج است : نسخه مورد بحث ما غير از بصاير يمينى است، بلكه بصاير النظاير معينى است «كه در همين قرن [قرن ششم] در زمينه علوم قرآنى و وجوه و نظاير دشوار آن... به زبان پارسى ساخته و پرداخته شده است. و آن از مؤلفات ابوالفضائل محمد بن الحسين المعينى متوفاى 584 هجرى است (هدية العارفين ج2، ص102)... معينى كتابش را در مقدمه (بر اساس نسخه بايزيد) «بصاير النظاير» خوانده است...» . «نسخه بايزيد در قياس با نسخه آستانه در برخى از موارد مختصر است و ظاهراً كاتب از كتابت پارهاى از تفصيلات مكرّر احتراز كرده و يا اينكه كتاب مزبور دو تحريز داشته، و نسخه بايزيد از روى تحريرى مختصرتر كتابت شده است» . به هر حال تا كليّه نسخ موجود از بصاير يمينى و يا معينى جمع آورى و با يكديگر مقابله نشده است اقوال را بايد با احتياط پذيرفت.
source type :
manuscript
form :
electronic
audience :
general
خروجی ها:
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
It was registered successfully