name :
*
last name :
*
email :
*
*
mobile phone number :
telephone number :
address :
message :
*
CAPTCHA :
*
*
sending
rejection
جهت پیگیری مشکلات درخواست ها، امانت دیجیتال و کاربری کتابخانه دیجیتال
روی آیکون گفتگوی آنلاین در صفحه اصلی وبسایت کلیک کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود
نشانی: مشهد، حرم مطهر، کتابخانه مرکزی
صندوق پستی: 177-91735
دورنگار: 32220845 - 051
تماس با واحد فنی و پشتیبانی نرم افزار:32243287 - 051 ساعت پاسخگویی : 7.30 الی 12:30
پست الکترونیک: digital@library.razavi.ir
از :
{0}
email :
{1}
mobile phone number :
{2}
telephone number :
{3}
Aaddress :
{4}
text :
{5}
کاربرگرامی
در حال حاضر امکان پاسخگویی آنلاین به شما وجود ندارد
خواهشمند است پیامهای خود را از طریق فرم
ارتباط با ما
و یا در صورتی که پرسش تخصصی داشتید از طریق فرم
پرسش از کتابدار
مطرح نمائید
باتشکر
body,td,th { font-family: Tahoma; } از طریق وب سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، دسترسی به اطلاعات کتابشناختی کلیه منابع برای تمامی کاربران (عضو و غیرعضو) میسر می باشد. به علاوه امکان مطالعه و تورق تعداد قابل توجهی از منابع وجود دارد. در عین حال چنانچه مایل به دریافت فایل باشید، پس از ثبت نام از طریق خدمات تحویل مدرک که از ابتدای وقت اداری شنبه 7:30 تا پایان وقت اداری چهارشنبه 12:30 فعال است، می توانید طبق تقسیم بندی ذیل، منبع مورد نظر خود را درخواست نمایند. * سیاست واگذاری منابع با توجه به قانون حق مولف و قوانین داخلی سازمان تعیین گردیده است. منبع اطلاعاتی تعداد صفحات قابل ارائه تعرفه قابل پرداخت نسخه های چاپی 20 صفحه 350 ریال (یک صفحه) کتابهای لاتین با نظر کارشناس (متغیر) 350 ریال (یک صفحه) کتابهای زبان عربی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) کتابهای چاپی قبل از سال1320شمسی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) کتب چاپ سنگی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) کتب خطی تمام صفحات 350 ریال (یک صفحه) پایان نامه 20 صفحه اول 1500 ریال (یک صفحه) عکس نسخه نمایشی با نظر کارشناس (متغیر) سند تمام صفحات با نظر کارشناس (متغیر)
در صورتیکه عضو سایت هستید برای ثبت پرسش ضروری است ابتدا وارد سیستم شوید .در غیر اینصورت لطفا ابتدا فرم ثبت نام در سایت را تکمیل و سپس اقدام به ثبت پرسش نمائید.
لطفا منتظر بمانید ...
Home
Contact Us
FAQ
advanced search
entry
registration
کتابخانه دیجیتـــــــال آستان قدس رضوی
D
igital
L
ibrary of
A
stan-e
Q
uds-e
R
azavi
Search By
all cases
Title
writer
subject
explanations
درخواست امانت دیجیتال
درخواست مقاله
فروشگاه انلاین
Organizational Sharing
Digital Source Grant
Resource Download
guide
the average of the points:
your point :
points numbers :
0
Title:
گفتمان تربیتی آیات فقهی عبادات (حج، نماز، روزه) در قرآن کریم
the statue of electronic publish :
اهواز:کارشناسی ارشد ( دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی); 1390 .
creator’s description :
پدیدآور مائده تگریان ؛ استاد راهنما رضا شکرانی و مهدی مطیع ؛ استاد مشاور محسن صمدانیان
the creators :
تگریان, مائده
(writer )
شکرانی, رضا
(guide )
مطیع, مهدی
(guide )
صمدانیان, محسن
(The consolatory )
subject :
فقه
,
عبادت
,
حج
,
رفتار اخلاقی
,
رمضان
,
نماز
,
روزه
language :
Farsi
the relevant digital sources :
مشاهده منبع
Number Of Pages:
141
type :
text
base :
پایان نامه های فارسی و عربی مشکل دار
note :
abstract :
خداوند بزرگ به مقتضای ربوبیت خود، برای تربیت بشر و رساندن او به کمال شایستهی خویش، سلسلهای از عبادات و وظایف اخلاقی معین فرمودهاست، تا آدمیدر سایهی عمل به آنها به کمالی که برای آن آفریده شدهاست برسد و از لذایذ روحی و معنوی حاصل از این برنامههای تربیتی الهی، در دنیا و آخرت بهرهمند گردد. تا مادامیکه آدمیدر این سیر تکاملی به پیش نرود، نیروهای معنوی و قوای روحانی او همچنان در مرحلهی استعداد باقی مانده و پا به عرصهی فعلیت نخواهد گذاشت.قرآن کریم که غنی ترین منبع علوم ومعارف اسلامیو مصدر احکام تشریعی است، در خلال آیات کریمه اش، به بیان این بایدها و نبایدها پرداخته است که به این آیات، آیات الاحکام یا آیات فقهی میگویند. به یقین در این اوامر و تکالیف الهی، سیری تربیتی نهفتهاست که علم به آن، آدمیرا برای دل سپردن و عمل به این اوامر و نواهی، مشتاق تر و با انگیزه تر میسازد و بالعکس غفلت از آن، اثر بخشی تربیتی آنها را به مراتب ناچیز مینماید. یکی از راههای شناخت این سیر تربیتی، توجه به گفتمان تربیتی آیات فقهی است و گفتمان کاوی به عنوان یکی از روشهای نوین تحلیل متن، ابزار کشف گفتمان است. دربارهی گفتمانکاوی، نظریات و تئوریهای فراوانی وجود دارد و زبان شناسان، هریک بر اساس دیدگاههای فکری و فلسفی خود،آن را به نوعی تعریف نموده اند. این نوشتار، تلاش نمودهاست با اصلاح برخی مبانی و مولفههای آن، الگویی را انتخاب نمایدکه با مبانی و اصول حاکم بر قرآن نیز هماهنگتر باشد. برای این منظور، ابتدا نگاهی کوتاه به تعاریف گفتمان و گفتمانکاوی خواهد داشت و سپس منظور از گفتمان تربیتی در این پژوهش را بیان میدارد. سپس به معرفی مراتب تربیت در انسان میپردازد.از منظر این پژوهش، مراتب تربیت، به چهار مرتبه ی تربیت رفتاری به عنوان پایین ترین مرتبه و سپس تربیت روانی، تربیت صفاتی و در بالاترین مرتبه، تربیت معنوی یا الهی قابل تفکیک است. در ادامه الگوی گفتمانکاوی را بر روی آیات فقهی عبادات ( حج، نماز، روزه ) در قرآن کریم، به کار بسته و در پایان گفتمان هریک از عبادات را در مراتب چهارگانهی تربیتی در قالب گزارههایی اخلاقی - تربیتی ارائه مینماید.
source type :
پایان نامه های الکترونیکی
form :
electronic
audience :
general
خروجی ها:
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
the table of the contents :
فصل اول – کلیات
1-1-مقدّمه 1
1-2 - سوالات و فرضیات 4
1- 3 – اصطلاح شناسی 5
1-3-1- گفتمان و گفتمان کاوی 5
1-3-2- تربیت 6
1-3-3- اخلاق 8
1-3-3-1-نسبت اخلاق و تربیت 9
1-3-4-عبادت 10
1-3-5- آیات فقهی ( آیات الاحکام ) 11
1-3-5- 1- انواع آیات الاحکام 12
1-3-5-2- روش بیان احکام در قرآن 12
1-3-5-3- ابواب و دسته بندی موضوعات فقهی 15
1-4- پیشینه ی تحقیق 18
فصل دوم – گفتمان کاوی
2-1-مقدّمه 20
2-2-تبار شناسی نظریهی گفتمان 21
2-2-1-روی کرد ساختارگرایانه 21
2-2-2-روی کرد کارکرد گرایانه ( نقش گرایانه ) 22
2-2-3-تحلیل انتقادی گفتمان 23
2-3- مفهوم گفتمان 23
2-4- گفتمان کاوی 25
2-5-مفهوم بافت 26
2-6-سطوح تحلیل گفتمانی 28
2-6-1- سطح توصیف 28
عنوان صفحه
2-6-2- سطح تفسیر 29
2-6-3-سطح تبیین 29
2-7-مولّفههای گفتمان کاوی 30
2-7-1-واژگان ( اصطلاحات ) 31
2-7-2-ساختار 32
2-7-3-انسجام ( COHESION ) 32
2-7-4-پیوستگی ( COHERENCE ) 33
2-7-5-معانی و دلالتهای کلام 33
2-7-6-روابط بینامتنی ( INTER TEXUALITY ) 35
2-7-7-دالّ مرکزی ( نقطه ی مرکزی [ NODAL POINT ] ) 36
2-7-8-ساختارهای کلان متن ( شامل ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و...) 36
2-8-فرآیند تحلیل گفتمانی 37
فصل سوم - مراتب تربیتی احکام
3-1-مقدّمه 39
3-2-تعریف تربیت 42
3-2-1-تعریف لغوی تربیت 42
3-2-2-تعریف اصطلاحی تربیت 42
3-3-مراتب تربیت 45
3-3-1-تربیت رفتاری 48
3-3-2 - تربیت روانی 49
3-3-3- تربیت صفاتی 56
3-3-4- تربیت معنوی 59
فصل چهارم- تحلیل گفتمانی آیات فقهی
4-1- مقدمه 62
4-2- گفتمان کاوی آیات حج درقرآن 63
عنوان صفحه
4-2-1-آیات فقهی حج در قرآن 63
4-2-2- گفتمان آیات حج در لایه تربیت رفتاری 66
4-2-2-1- همراهی با جمع درحرکت به سوی خدا 66
4-2-2-2- انس پذیری با جمع 67
4-2-2-3- تمرین مساوات 68
4-2-2-4- طهارت جسمانی و رفتاری 68
4-2-3- گفتمان آیات حج در حوزه ی تربیت روانی 69
4-2-3-1- امنیت خاطر 70
4-2-3-2- میل به خودسازی و تقرب به خدا 71
4-2-3-3- طهارت فکری 72
4-2-4-گفتمان آیات حج در حوزه ی تربیت صفاتی 72
4-2-4-1- تقوا 72
4-2-4-2- احسان 73
4-2-4-3- تسلیم 74
4-2-4-4- طهارت صفاتی 76
4-2-5-گفتمان آیات حج در حوزه ی تربیت معنوی 76
4-2-5-1- توحید 76
4-2-5-2- طهارت قلبی 77
4-2-5-3- اخلاص 78
4-2-5-4- ذکر 79
4-2-5-5- پذیرش ولایت 80
4-2-6- نمودارهای مفصل بندی گفتمانی 81
4-3- گفتمان کاوی آیات فقهی نماز 84
4-3-1-آیات فقهی نماز در قرآن 84
4-3-2- معنای لغوی و اصطلاحی صلاه 90
4-2-3-گفتمان تربیتی آیات فقهی نماز 91
4-3-3- 1- اقامه 92
عنوان صفحه
4-3-3- 2- تسبیح گویی 93
4-3-3- 3- گناه زدایی 95
4-3-3-4- نظم و انضباط و وقت شناسی 97
4-3-4-گفتمان تربیتی نماز در حوزهی تربیت روانی 98
4-3-4-1- کراهت از گناه 98
4-3-4-2- جدیّت درامور 99
4-3-4-3- نشاط و شادابی 100
4-3-5- گفتمان نماز درلایهی تربیت صفاتی 100
4-3-5- 1- خشوع 101
4-3-5- 2- صبر 104
4-3-5- 3- تقوا 106
4-3-6 -گفتمان تربیتی نماز در لایهی تربیت معنوی 107
4-3-6 -1- ذکر 107
4-3-6 -2- فلاح 107
4-3-6 -3- اخلاص 109
4-3-6 -4- رضا 109
4-4- گفتمان کاوی آیات فقهی روزه 112
4-4-1- آیات فقهی روزه 112
4-4-2- معنا شناسی صوم 112
4-4-3- گفتمان تربیتی روزه درلایه تربیت روانی 113
4-4-3-1- روحیه همراهی و همدردی 113
4-4-3-2- ایجاد انگیزه درانجام حسن امور 114
4-4-3-3- روحیه ی آسان گیری 115
4-4-4- گفتمان تربیتی روزه درلایه تربیت صفاتی 115
4-4-4-1- تقوا 115
4-4-4-2- صبر 115
عنوان صفحه
4-4-4-3- شکر 116
4-4-4-4- سنجش گری حق از باطل 116
نتیجه 117
منابع و مآخذ 120
مشخصات مختصر فراداده
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
It was registered successfully